sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

#29 Heppoja!!

Jes nyt on tällekkin viikolle postattavaa. Oon ollu koko vklp poikakaverini luona ja päässyt reenailemaan Turkan kanssa. En ole pitkään aikaan tehnyt mitään easel toimintaa, mutta nyt kun on oikeanlainen hevonen niin pystyy easeliakin jatkamaan. Niille joille EASEL on uusi termi niin käykää lukemassa nämä sivut. Tua Seppälän kanssa olen tehnyt n.5-vuotta töitä oman elämän tilanteeni vuoksi. 


Niille jotka ei Turkkaa muista niin hänhän on siis 18v suokki ruuna. Turkka asustelee poikakaverini perheen luona. Nyt kun olen oppinut paremmin Turkkaa tuntemaan voin sanoa että sympaattinen vanha herra kyseessä. Turkka on luonteeltaan aika itseppäinen, mutta nyt kun on luottamusta tullut on turkasta tullut ihan erillainen. Höriseminen sekä portille tuleminen on ehkä ne näkyvimmät. Nyt kun olen easelia sen kanssa tehnyt huomaa kuinka herkkä ja rauhallinen se on. Alotan easelin aina samoista asioista on sitten kyseessä nuori tai vanha hevonen. Ekaksi ihan vaan harjaillaan ja rapsutellaan ja ns. annetaan hevosen itse kertoa itsestään. Sen jälkeen kun olen luottamusta saannut alotan kävely reenit. Eli otan hevosen tutusti riimuun ja lähden taluttelemaan siten että hevonen kulkee vierelläni, jos hevonen tulee eteeni pyydän sen peruttamaan ja otetaan uusi käyntiin siirtyminen. Sen jälkeen otetaan siirtymiä käyntiin pysähdyksestä. Siinä käytän hengitystä apuna sen takia että myöhemmin pelkkä syvään hengittäminen riittää merkiksi liikkeelle lähdössä. Sitten aloitan irti työskentelyn, siinä minä käytän hevosen kaulalla riimunarua, josta on mahollista pysäyttää sekä ohjata hevosta. Tarkotuksena tässä irti työskentelyssä on se että hevonen lähtee liikkeelle sekä pysähtyy samaan aikaan kun sinä sekä tekee tempo vaihteluja samaan aikaan kun minä. Sitten kun hevonen ja ohjaaja harjaantuu voi tehdä laukan nostoja, ravi väistöjä jne. ja erillaisia tehtäviä, ressujen ylityksiä, jumppapallolla leikkimistä sekä herkkujen etsimistä. Siinä on lyhykäisyydessään EASEL toiminta. Kaikki kyseiset asiat toteutetaan hevosen ehdoilla eli ei mitään rappa käsitelyä. Luottamus on tärkein asia, sen avulla pääsee tosi pitkälle.


Nyt sitten rupean käymään kaksi kertaa viikossa Turkan luona ja sitten ne vklp jotka olen kotona niin Saviojan hevostilalla. 15.4 menen hoitamaan hevosia kyseiselle tilalle. Pääsen reenaamaan sitten Millaa ja tekemään Lilli ponin kanssa maasta käsittelyä/EASELia. 


 Blogiin rupeaa siis tulemaan enemmän hevos aiheita, ja postauksiakin saattaa tulla sitten enemmänkin. Tässä oli taas vähän kuulumisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti